Praga ED 250

text, foto: ED 250

Praga ED 250
Proč právě tento motocykl? Odmala mě mimo jiné moc baví jízda v terénu, prozkoumávání neznámých míst a měření svých sil. To mě vedlo vždy k nakupování terénních motorek. Měl jsem jich několik. Různými "samoděly" počínaje, první zetkou 250/513 potom konečně Suzukou 250 RM... Nebyly to špatné motorky, ale byly již velmi staré, neustále jsem řešil prolínání oleje z tlumičů, dotahování spojů, praskání ráfků, výfuků apod. Náhradní díly též nebylo snadné sehnat, tak jsem usoudil, že chci konečně něco nového... Po zhodnocení finanční stránky jsem dělal průzkumy. Pragovka mi padla do oka jako první - začal jsem se pídit po informacích - nakonec jsem o ní věděl vše! Solidní rám, dobré vidlice, značkové brzdy, motor se pyšnil Šímovo testem 150 000km, v neposlední řadě pěkným vzhledem a přijatelnou cenou. Taky se mi zamlouvalo, že je to český stroj. Uvažoval jsem o nové, ale jen pro srandu jsem si podal inzerát, že sháním mírně jetou ED 250. A hle, po 14 dnech volá Kolín - ED r.v.2002 - zavřená 003 civilní verze, najeto 1600km jen po silnici. Majitel prý řeší rodinnou situaci a potřebuje finance. Cena? 72 000Kč - paráda - za stroj 4 měsíce starý a jak sem pak zjistil - jako nový, bez škrábance, s doklady, servisním šekem (vyplněným) - servis přímo u Hamouze a katalogem ND. SPOKOJENOST!


Rám
Jedná se o mohutný svařenec z chrom-molybdenových trubek. Po srovnání s bratrovou Husqvarnou TC 610 je Pragovácký ještě mohutnější... Přední část řešena jako nádrž oleje pro oilmaster, hlavové uložení je na SKF kuželíkových ložiskách. Kyvná vidlice je uložena na SKF jehlových ložiskách, které jsou pečlivě utěsněny proti vodě a prachu profilovými ucpávkami. Podsedlová část rámu je plně odnímatelná a je též (bohužel) z oceli. U civilní 003 verze je podsedlovka prodloužena odnímalelnými výztuhami až na samý konec blatníku z důvodů úchytů pro blinkry. Rám je opatřen kvalitní vypalovací barvou (komaxitem). Zarážela mě na některých místech kvalita svarů. Dokonce mi po čase začal prolínat olej z nádržky. Chtěl bych upozornit na chybně zavařený úchyt zadního centrálního pérování. U Pragovek vyrobených do roku 2002 nebyly protaženy sváry co drží vidlici pro lůžko centrály a vidlice praská! Tato vada se projevuje u strojů používaných hlavně v těžším terénu. Na novějších rámech již byly sváry o 1cm prodlouženy a tím vada odpadá. Já jsem úchyt znovu přivařil a mírně vyztužil. Další sezónu držel perfektně - je po starostech.


Odpružení
Na starších modelech se objevuje vidlice MARZOCCHI Magnum 50. Moc dobrá vidlice. Později, a i v mém případě, je předek PAIOLY Blue Steel 46. Nemám proti ní nic. Kvalitní pérování, s plně seřiditelným útlumem na obě strany. Ani po třech sezónách není zaznamenán únik oleje - fungují skvěle. Zadek Pragovky je u 003 verze na českém HP sporting bez hydraulického seřizování a 001 hard verze má známou White Power s plnou regulací. Já jezdím na HP a též si nemohu stěžovat. Pérování funguje skvěle.


Plasty, sedlo, budník, řidítka, ovládací přepínače
Blatníky, maska, světlo je od Acerbisu, kryty chladičů, nádrže, airbox a postranní tabulky jsou od českého výrobce Czech-plast. Musím dodat, že jsou poněkud křehčí než ty od klasických výrobců. Sedlo je molitanové - dost tvrdé - potažené modrým materiálem. Materiál celkem drží - podařilo se mi ho trošíčku trhnout při vyprošťování nohy z pod spadlého motocyklu a to tvrdým cvočkem motokrosové boty. Tlumič sání je na prvních kusech motorek z laminátu, později je již z plastu. Já ho mám z laminátu a již jsem ho musel dvakrát lepit - ovšem po těžších karambolech... Řidítka jsou na základních modelech obyčejná plechová. Přepínače jsou značkové od firmy Zadi - fungují skvěle, v mém případě jsem je musel dvakrát čistit - byly plné bahna. :o). 003 verze má tachometr s náhonem na přední kolo. Páčky jsou od renomovaného výrobce - brzdová přímo BREMBO. Ráfky jsou italské SAN REMO s gumihaltery od CONTINENTALU. Bez problému. Po třech sezonách jsem nemusel dotahovat ani drát. Chladiče jsou od firmy KTM - fungují bez potíží.


Motor
Jedná se osvědčený a p. Šímou dokonale prověřený tip jawa 250/593. Koupil jsem nejslabší verzi (dokonale seškrcenou). Byla tichá jako pionýr, výkon nic moc, ale měla pořád uctihodný točivý moment. Nemá cenu popisovat uspořádání motoru a parametry, každý je zná. Po čase jsem se rozhodl zakoupit ostrý výfuk - tlumivku a karburátor BING. Po namontování jsem nevěřil svým počitkům.... Dravej zvuk a až zarážející výkon. Ten den jsem pochopil, že už bych nikdy na škrcené verzi nechtěl jet. Zavřený výfuk je opatřen homologačním štítkem. Je tvarově stejný jako ostrý, ale je výrazně těžší. Jsou v něm totiž přepážky a je vyložen isolací kvůli rezonování jeho pláště. Prý jde koleno rozřezat a vykuchat přepážky. Mám ho pod ponkem a chystám se na něj. Pomalá tlumivka je ocelová a též ze štítkem. Ostrá je již hliníková vyplněná tlumící dekou. Praga nabízí i kitový válec a hlavu. Jde o výfukový kanál + jinou kompresi. Později se to řešilo sfrézováním pístu směrem k výfuku a snížením hlavy. Po ujetých 2500km - těsně po skončení záruky mi podala ruku ojnice... :o( Po rozebrání se zjistila výrobní vada na ojničním čepu - aufšlus - příliš měkký kus. Dnes má Praga odjeté tři sezóny - jen terén, tratě + enduro podniky. Netajím se s tím, že dostává řádně za uši... Těší se skvělé kondici. Jen jsem jednou přetěsňoval startovací páku, vyměnil dvě svíčky (BRISK L15) a měnil náplně.


Jízdní dojmy a zkušenosti z provozu
Motor chytá skvěle. Za studena se sytičem. Teplý již bez něj. Motor je dobré chviličku ohřívat, 003 verze má termostat, tam je to jednodušší. 001 má okruh na přímo. Jízda je příjemná, klidná a díky vyvažovacímu hřídeli bez vibrací. Motor má na dvoutakta mohutný zátah již od spoda - což je moc příjemné hlavně v soutěžích - v těžkých technických sekcích. Říkám mu "dvoutaktní čtyřtakt" :o). Ve skocích je motorka pěkně vyvážená a nemá tendenci napadat do zadu či předu. Brzdy jsou výborné a umožňují přesné dávkování. Motorka je poněkud dlouhá, což je výhoda v podélných nerovnostech, ale nevýhoda v zatáčkách. Je dobré si pomáhat zadní brzdou - smykem, nebo akceleračním prohrabem kola. Ve skocích se neosvědčil karburátor Jikov. Má špatně řešenou centrální plovákovou komoru. Komínek s hlavní tryskou má málo hluboký kanál a při odrazu a dopadání putuje palivo ve veliké plovákovce nahoru a tryska přestává být zaplavena. Po dopadu motorka dvě sekundy nejede - nemá na co... Vyřeší to BING, který nezlobí a je dokonaleji utěsnen proti vnikání vody a jiných nečistot. Dle mého je ale pořád ještě malý.... Už mám doma připraven větší, tak z jara budu testovat. Zapalování DUCATI je bezproblémové. S moto jsem několikrát brodil potoky a menší říčky - voda do půlky motoru a vždy jsem vyjel. Požívám středně rychlý převod - origo rozetu a 14ti zubé kolečko. Max. rychlost dle digitálu je 121km/h po rovince. Do budoucna počítám s 13-ti zubým sekundárem.


Moje motorka - úpravy
Motor: střední kit - jen výfuk + karburátor, montáž zklopné řadící páky, demontáž oilmasteru (do terénu se nehodí). Montáž voděvzdorné koncovky svíčky od NGK. Podložení pružin ve spojce 1mm podložkami - dobré po montáži kitu. Sloupání barvy z motoru - barva špatně drží a motor se pak lépe chladí.
Podvozek: Jiné, odolnější polepy motorky, demontáž analogového tachometru a montáž digitálu, demontáž blinkrů, demontáž zrcátek, montáž kvalitních duralových řidítek Star Bar. Montáž uzavřených krytů páček od Polisportu. Demontáž krytu na řetěz a upravení krytu sek. kolečka pro lepší odvod bahna. Namontování duralové lyžiny pod motor. Namontování hliníkové ochrany rámu v prostoru nad stupačkami - motokrosová bota nepříjemně odírala barvu z trubek. Nahrazení přední optiky ve světle plexisklem (sklo vydrželo 2 enduro vyjíždky):o).
Ostatní: Kompletní přepracování elektroinstalace pro provoz bez baterky. Použit stabilizátor napětí VAPE R67 12V - 200W. Kompletní utěsnění elektrinstalace a VN silikonem a pryžovými převleky.
Náplně: Motor - MOTUL 600 2T (plná syntetika). Převodovka výhradně SAE80 - mám MOGUL PP80. Brzdovka - česká klasika. Impregnace filtru - DENICOL. Mazadlo řetězu - vosk od DENICOLU + sprej (střední cenová hladina).


Závěr
Pragovka není vyloženě závodní náčiní, pokulhává výkonem a je o něco těžší. Na druhou stranu nepotřebuje každou sezónu nový píst, ojnici, ložiska jako nadupaní Japonci... Přinese mnoho radosti a adrenalinu z jízd v terénu. Mohu prohlásit, že se s motorkou nemazlím a v terénu ji nešetřím - v závodech to ani jinak nejde. Účastním se hlavně enduro hobby podniků - maratonů a šestihodinovek (Stříbro, Dobřany, apod.). Motorka si plní a za to dostává 100% servis... Je fakt, že šrámy přibývají, ale když jsi vzpomenu, kde všude se mnou motorka byla... Kolikrát nevedla ani cesta, kolikrát by tam člověk pěšky neprošel....:o) Ten kdo shání dobrou, nenáročnou, spolehlivou a levnou offroad motorku bude s Pragovkou spokojen. A jak kdysi řekl můj uznávaný idol František Šťastný: "český člověk by měl sedlat český stroj". PS: Já vím, dnes už to asi neplatí - není z čeho vybírat. Pragovka se o to alespoň pokusila. Tak držme palce pokračovateli p. Váchovi a jeho VéeMku....


Sportovní úspěchy Pragovky






Pro letošní sezónu jsem navíc vyndal pohon vyvažovacího hřídele, což je rapidně znát při akceleraci ze zatáček atd. Motor znatelně ožil, je znát menší setrvačná hmota. Bohužel stouply vibrace, ale v terénu to je jedno. V rámci údržby jsem dělal výměnu gufer a oleje v předních tlumičích. Tlumiče jsem opatřil gumovými manžetami, což asi nepřidalo na kráse, ale kluzáky jsou v absolutní čistotě a guferům tak prodloužím životnost..


zpět