Jawa 250/593 - Jak na výkon


Začalo to asi takhle. Po zakoupení vodníka a všeobecném průzkumu jsem zjistil, že vlastním lehce handicapovanou 18kW (24,5k) verzi. Do plnohodnotného draka - 26kW (35k) - mi chybí pár detailů za několik málo tisíc :o). Co že to je? Konkrétně hlava s větší kompresí, laděný válec, píst, větší karburátor, otevřený výfuk, peníze, ... . Takže, jak to udělat? Těžko, zvlášť, když chci nechat originál postranní kufry a polokapotu Tempo. Začnu od začátku. Největší výkon prý přidá komplet laděný výfuk. Vodník by se měl dostat k počtu 22kW (30k), tj. přibližně o 4kW navíc. Laděný výfuk se dá sehnat jak Pragovácký, tak Jawácký. Ten jawácký samozřejmě sedne přesně na vodníka, ani kapota by neměla překážet. U Pragováckého to není tak jednoduché, kapota bude trošku překážet, je třeba vyrobit držáky na rám a upravit svod ke koncovce výfuku. Firma Hamouz si za komplet výfuk účtuje 7500Kč. Pozor na homologované koleno z Pragy ED 250 (verze 15kW), šlo by sice otevřít, ale znamená to kompletně rozřezat a vnitřek vyrvat. Je to šíleně pracné, fotka vnitřku je tady na webu. Výfuk horem se samozřejmě nesnáší s postranními kufry. Koncovka se za držáky bočních kufrů vejde, stačí vyříznout vyčuhující část kufru,ale přijdete o část místa... . Homologovaný výfuk Praga má utlumené koleno i koncovku, tak pozor na to. Je potřeba použít obě části otevřené... Otevřený výfuk nezvedne maximální otáčky motoru, ty zůstanou stejné, ale zlepsuje průběh kroutícího momentu a výkonu, protože je spočítaný přímo na motor na rozdíl od spodního výfuku, který je jen upraven z 350tky.
Takže dál. Hlava válce. Hlava válce z kitové verze zvyšuje kompresi. Uškrcená Praga má kompresi 9,8:1, našlápnutá 11,3:1 a obyčejná Jawa Tempo 10,9:1. Hlava jde údajně lehce upravit na soustruhu, ale kvůli 0,4:1 navíc nemá snad ani cenu ji sundávat. Laděný válec je sakra znát, hlavně s otevřeným výfukem a upraveným pístem, ale cena nového nebude lidová... . Jinak upravený píst se dá použít i na standartní válec, jen je potřeba snížit hlavu, protože sfézované čelo pístu snižuje kompresi. Upravený válec má upravenou horní hranu výfuku - dřív otevírá. S upraveným válcem by motor měl točit až 8000ot/min, vrchol výkonu a krouťáku se posune někam k 7000ot/min, normálně vodník točí max. 7tisíc a vrcholy výkonu i momentu jsou u 5000ot/min. Píst i válec jsou upravit i po domácku, jen u válce je nebezpečí, že se začne odlupovat nikasil... Při použití laděného válce a pístu vznikne v nižších otáčkách menší díra a použitelné otáčky o něco stoupnou. Motoru samozřejmě klesne životnost, takže na nějakou náročnějsí turistiku to nebude to pravé ořechové...
Co mi ještě zbývá do plného kitu? Ano, správně, karburátor. I rozhodl jsem se, že karburátor bude to pravé pro můj stroj, přibude několik kopýtek ve špičce, takže ta tam bude lehká dýchavičnost za číslicí 6 na otáčkoměru, s lehkostí budu předjíždět i rozdrážděné stodvacítky a třeba konečně budou maximální otáčky na pětku činit magických 8000ot/min, jak slibuje návod k obsluze... Praga i Jawa používá u jawistů téměř kultovní a legendami ověnčený Bing. Konkrétně typ 84-2 s difuzorem 32mm. Ačkoliv 28mm verze pro 350 stojí ve Zlíně 2800Kč, Hamouz má 32mm Bing za 5500Kč. Pro porovnání: Sytičový centrální Jikov 28mm je za 1000Kč, sytičový Jikov 36mm (ČZ 519) je za 1600kč (Ducati Liberec). Aby to nebylo tak jednoduché, opět je tu několik zádrhelů, co nemohou člověka rozhodit. Takže, nejdřív jsem se pídil po stránkách výrobců a hledal vhodný typ karbce. Každý jich nabízel mraky - velký, malý, s cupákem i sytičem, sytič on/off nebo na lanko, šoupě válcové i ploché, verze závodní, leštěné, nejrůznější typy adaptérů a přechodek .... . Super. Bohužel jak to bývá, nejprve mě odradila cena, bo ceny vhodných typů se pohybují kolem 160-200 Euro, což je asi 5500-6500 Kč. Takže padla volba na nějaký ojetý. Kupodivu jich na trhu přehršel není. Verze 32mm se snad nikde nepoužívala, krom starých závodních Jikovů, které s dají koupit v perfektním stavu za pětikilo. Že by mě lákal 30 let starý výrobek s přírubou na dvě M8, tak to ani ne. Stopětadvacítky používají v naprosté většině 28 mm. Jen několik let se u zahraničních stopětadvacítek objevují u plných verzí karbce 34 mm, aby je ekologie pohřbila a povolala zase 28 mm. Nicméně jednoho dne se objevil velice pěkný Dell'Orto VHSB 34 LD, používaný na Rotaxu 122, 123 (aprilia RS) nebo na Cagivě Supercity (zřejmě i Mito, Planet, ...). Tento kus má on/off sytič jako původní Jikov, přechodka mezi motorem pasuje z ČZ krosu 250/380, plynový lanko problémy nedělá. Co čekáte že přijde? Ano, ano. Vstup do karbce má totiž průměr 64 mm, vstup do airboxu 61 mm. Mezera 35 mm, takže přechodka musí mít délku alespoň 60mm a minimálně stejný průřez. Kde ale vzít nějakou normální přechodku? Zatím mi slouží trubka pro sání a vodu ze skladu ND pro zemědělce. Je to hadice, která se používá na rozvod vodního chlazení na motorech, takže stěna je silná cca 10 mm. Nevadí. Co nevím je, jak moc odolná bude vůči benzínu a oleji. Navíc má tento typ karburátoru ploché šoupátko, takže ač difuzor měří 34 mm, zdvih úplně zavřeného šoupátka je díky elipsovité díře 37mm. Seřízený karburátor má pak zdvih cca 36mm, což je maximum čerpadla. Vzhledem k tomu, že na plný plyn se čerpadlo více otevírá, lze celkem logicky čekat větší spotřebu oleje. Z doslechu vím, že větší difuzor pragovkám prospívá, jak moc vhodné to je na vodníka zatím nevím.
Nedávno jsem objevil firmu hahne-power.de z Německa. Prodávají karbce za dobrou cenu. Mám vyhlídnutý nový Bing 54/34, což je větší brácha od 84 s difuzorem 34mm, má on/off sytič a stojí 89 euro, tj. necelé tři tisíce Kč. Ovšem kdo pro něj pojede, to nevím ... . Každý zásah bude vhodné ověřit na brzdě. A to je zatím konec. Fotky jsou docela výstižné, byste si udělali obrázek, zde je ješte několik odkazů, některé včetně cen.
Nedalo mi to, poptal jsem se ještě jednou u Hamouzů a zde je výsledek. Bing 5300Kč, výfuk 7000Kč. Na otázku, kolik stojí kompletní kit mi paní u telefonu odpověděla, že s plným kitem motor rychle odchází díky větší kompresi, že většině zákazníků stačí neškrcený výfuk, náročnějším navíc karburátor. Takže víte tolik co já. Motor vodník stojí 21420Kč včetně DPH. Na skladě je 70 kompletních motorů Praga ED250. Ceny jsou aktuální k 10.11.2004.
P.S: Potkal jsem jednoho člověka, jehož jméno se neříká :o) v Kutný Hoře, bývalého majitele Mastera, který mi potvrdil informaci o dvou druzích jawáckých koncovek. Já mám menší, snad stejnou jako na 350 (číslo 593 01 500, takže z 350 tak úplně nebude, vnější rozměr bude nejspíš stejný), která funguje tak, že motor točí na pětku max. 7000 ot/min (s Jikovem 2930), což dělá lehce přes 120 km/h. Větší rychlost ze sériového vodníka nedostanete, rychlost je měřena na předepsaném obutí, se sekundárním převodem 15/43. Větší pastorek se prý nedělal, takže je možnost použít menší rozetu. Ono ta originální rozeta už taky třeba ani nemusí být sehnatelná, takže použití jiné než origo rozety bude nezbytné. Aspoň je větší výběr počtu zubů:o)


Čerpadla - Jawa, Cagiva, Aprilia


Karburátor Jikov 2930 CE v porovnání s Jikovem 2928 CE


Karburátor Dell'Orto VHSB 34 LD


zpět